Reinterpreting Popular Demonstrations for Use in a Laboratory Safety Session That Engages Students in Observation, Prediction, Record Keeping, and Problem Solving

Highlight:
งานวิจัยฉบับนี้อธิบายการสาธิต (demonstration) จำนวนทั้งสิ้น 11 เรื่องในแลปปฏิบัติการเคมีโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อส่งเสริมความเข้าใจในเรื่องความปลอดภัยในห้องปฏิบัติการ โดยเน้นให้ผู้เรียนเกิดการตั้งคำถาม การสืบเหาะหาความรู้ด้วยตนเอง ซึ่งจะนำไปสู่การเรียนรู้อย่างยั่งยืน

ที่มาและความสำคัญ 

การเรียนรู้ความปลอดภัยในห้องปฏิบัติการเคมีเป็นสิ่งที่จำเป็นอย่างยิ่งโดยเฉพาะสำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 1 ที่เพิ่งเข้าห้องปฏิบัติการเป็นครั้งแรก โดยทั่วไปการสอนปฏิบัติการเคมีในครั้งแรกมักมีการใช้เพียงแค่การดูวีดีโอและการสาธิตเพียงเล็กน้อยเท่านั้นและนำไปสู่การเรียนรู้ของนักศึกษาที่ไม่มากนัก ในงานวิจัยฉบับนี้ เพื่อส่งเสริมให้เกิดการมีส่วนร่วมของนักศึกษาผู้วิจัยได้นำการสาธิตจำนวนทั้งสิ้น 11 เรื่องมาเป็น narrative เพื่อให้เกิดการเรียนรู้อย่างยั่งยืน ซึ่งเกิดจากการตั้งคำถาม (inquiry-based learning) และการสืบเสาะหาความรู้ด้วยตนเอง (student-initiated learning) นอกจากนี้ การสาธิตทั้ง 11 เรื่องนี้เป็นไปตามวัตถุประสงค์ RAMP ตามมาตรฐานของ American Chemical Society อีกด้วย ซึ่งประกอบไปด้วย 1) การจำแนกปัญหาและอันตราย 2) การประเมินความเสี่ยง และ 3) การเตรียมตัวเมื่อเกิดภาวะฉุกเฉิน นอกจากนี้ผลตอบแบบสอบถามพบว่านักศึกษานักศึกษาพึงพอใจต่อการสาธิตเหล่านี้และนำไปสู่ความเข้าใจที่มากขึ้นทั้งในด้านความปลอดภัยในห้องปฏิบัติการ

Abstract

Eleven demonstration activities for an introductory undergraduate chemistry safety session are described. The first two activities are a safety video and a lab tour. All other activities are drawn from popular demonstrations and presented in the context of chemical safety. These include a balloon bursting via toluene, a dry ice fog created in a fume hood, a reaction forming a carbon snake, a glycerol and potassium permanganate reaction, creation of a fireproof banknote, a candle extinguished by a copper coil, a candle extinguished by a test tube, a demonstration of a can crushed by air pressure, and creation of a soda geyser. The pedagogical narratives of these demonstrations cover all four areas of chemistry safety learning outcomes using the RAMP approach (recognizing hazards, assessing risks, minimizing risks, and preparing for emergencies) recommended for undergraduate students by the American Chemical Society.

Reinterpreting Popular Demonstrations for Use in a Laboratory Safety Session That Engages Students in Observation, Prediction, Record Keeping, and Problem Solving

KEYWORDS: First-Year Undergraduate/General, Hands-On Learning/Manipulatives, Safety/Hazards, Analogies/Transfer, Administrative Issues, Laboratory Instruction, Misconceptions/Discrepant Events

Citation: Limpanuparb, T., Sathainthammanee, D., Pakwilaikiat, P., Kaewpichit, C., Yimkosol, W., & Suwannakhan, A. (2020). Reinterpreting popular demonstrations for use in a laboratory safety session that engages students in observation, prediction, record keeping, and problem solving. Journal of Chemical Education, 98(1), 191-197.
https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.9b00474

RELATED SDGs:

4. QUALITY EDUCATION

Goal 4: QUALITY EDUCATION

ผู้ให้ข้อมูล: อาจารย์ ดร.อธิคุณ สุวรรณขันธ์
ชื่ออาจารย์ที่ทำวิจัย: อาจารย์ ดร.อธิคุณ สุวรรณขันธ์
ภาพถ่าย: อาจารย์ ดร.อธิคุณ สุวรรณขันธ์

 

Tags: , , , , , ,